EducaSocialTeca vol ser un recull del nostre camí i evolució, un lloc per plasmar els nostres interessos i motivacions, des d'on generar debats i compartir recursos, una "despensa" amb recursos i una petita biblioteca, un lloc d'intercanvi i participació, una bitàcora del nostre creixement i procés de formació.

TRADUCTOR

dissabte, 22 de maig del 2010

Resiliència o la fortalessa de voler viure malgrat....

La resiliència és la capacitat que tenen les persones per sobreposar-se a l'adversitat en les seves vides. Davant un fet traumàtic unes persones poden continuar vivint i ser resilents i d'altres, en canvi, queden traumatitzades. Per què es dona això? Com es desenvolupa aquesta capacitat? Es pot "educar" en la resiliència?
Totes les persones poden ser més o menys resilents. La resiliència es crea en les relacions socials. Una sola relació social de qualitat pot crear el vincle necessari per a que una persona sigui resilent. Però també intervenen altres factors personals com són la capacitat de joc, la capacitat d'encarar les adversitats amb positivisme o amb un sentiment d'esperança (fe, força, creure... cadascú trobarà la seva pròpia paraula), i l'autoconcepte que un tingui de sí mateix (sentir-se capaç d'afrontar les situacions, creure en que aquestes passaran o canviaran...)

Per endinsar-nos en el tema recomanem dos lectures introductòries i de lectura fàcil.

Barudy, J. y Marquebreucq, A.P. (2005) Hijas e hijos de madres resilientes.Traumas infantiles en situaciones extremas: violencia de género, guerra, genocidio, persecución y exilio. Madrid.Gedisa,2006

Cyrulnik, B.(2001) Los patitos feos. La resiliencia: Una infancia infeliz no determina la vida. Madrid.Gedisa,2002

Com a educador@s, i en molts casos com a figura amb la que les persones poden establir una relació afectiva de qualitat, la resiliència és un concepte psicològic important en la nostra tasca. Nens i nenes en centres d'acollida, persones en situació de violència (violència de gènere, de guerra, econòmica...), inmigrants, drogodependents... realitats properes... o realitats més "llunyanes" si voleu, com els nens del carrer (niños de la calle, meninos da rua...), l'holocauste, un desastre "natural"...

3 comentaris:

  1. Fa uns dies, casualment, vaig fer un treball, i un apartat d'aquest era sobre la resiliència...
    Era un diari trasversal de l'assignatura d'Educació Intercultural...
    En quant al funcionament de la UOC... totes les assignatures son semestrals, de 6 crèdits ECTS.
    El primer semestre, per tal de conèixer un poc el funcionament, vaig agafar 3 (Antropologia Pedagògica, Psicologia Social i Competències TIC).
    Aquest semestre, més de valent, he agafat 5 (Psico. Desenvolupament, Història de l'ES, Ed. Intercultural, Mètodes, i Pedagogia Social)...
    Seguim compartint!!

    ResponElimina
  2. tanta diferència hi ha?
    Quines assignatures treballeu vosaltres???
    A mi la idea de crear un blog va estar gràcies a que vaig decidir presentar-me com a candidat a les eleccions de comissions d'estudis de la UOC, per tal de representar els estudiants del nostre grau, totalment nous en la UOC...
    poc a poc, però, estic pensant en donar-li una continuitat, reflectir a aquest espai virtual les meves reflexions personals al llarg del grau...
    Resulta curiós el posicionament intel·lectual que tenia abans de començar, i ara, al termini del primer any escolar d'aquest grau... Pense que aquests plantejaments li podràn servir a algun futur estudiant d'aquest grau... o no....
    Continuem!!

    ResponElimina
  3. Bones Miquel!!
    Moltes gràcies per passar assíduament pel nostre bloc. Celebrem que de moment el bloc ja ens hagi servit per fer aquest contacte i també que coincidim en donar-li una continuïtat més enllà del seu propòsit inicial.
    Doncs el tema dels crèdits a la URV amb el Grau d'Educació Social va així: a primer tenim només 4 assignatures anuals, dos de 12 crèdits i 2 de 18 crèdits, que són "Societat, família i educació", "Habilitats Comunicatives", "Aprenentatge i Desenvolupament de la personalitat" i "Processos i Contextos Educatius". En total són 60 crèdits anuals, però podies matricular-te només de mig curs. Jo, personalment, valenta i amb ganes, em vaig matricular de tot el curs, treballant una mica més de mitja jornada al mateix temps... Amb Bolonya l'assistència és obligatòria, i això comporta que certes decisions dels professors estan emparades per la nova llei, i que, efectivament, els treballadors cada vegada ho tenen més difícil per fer estudis universitaris... (Constantment dubto en passar-me a la UOC...)Aquestes assignatures, al menys a la URV, es corresponen a assignatures del pla antic agrupades sota la nomenclatura actual. Així, per exemple una assignatura d'ara abans eren quatre. Constantment penso, que en el pla antic ja en tindria aprovades 3 de les gran de psicologia, i amb aquest pla nou, si suspenc la que acabo ara, suspenc les quatre, si és que no la recupero (les recuperacions són només una setmana després...)
    Crec que està bé poder fer difusió d'aquestes qüestions, i generar debat, i... rebre aportacions de diferents punts de vista.
    Una abraçada,

    ResponElimina