EducaSocialTeca vol ser un recull del nostre camí i evolució, un lloc per plasmar els nostres interessos i motivacions, des d'on generar debats i compartir recursos, una "despensa" amb recursos i una petita biblioteca, un lloc d'intercanvi i participació, una bitàcora del nostre creixement i procés de formació.

TRADUCTOR

dimarts, 4 de maig del 2010

Què és un WebQuest?

Ben segur que no estem acostumats a sentir aquest nom en les nostres escoles, però cada cop més són més els educadors que utilitzen aquest recurs per a motivar als seus alumnes a que participin d'internet i en facin un bon ús.

Si hagúessim d'explicar què és un WebQuest a algú que no n'ha sentit mai a parlar, podríem utilitzar les paraules del següent vídeo de la gran Mafalda.






Podríem dir que un WebQuest és una activitat didàctica, en la que la informació prové total o parcialment d'internet i els alumnes han d'interactuar amb aquesta informació.
Aquesta activitat didàctica proposa una tasca als alumnes, que resulta factible i atractiva per ells, i també un procés durant el qual els alumnes hauran de buscar informació, analitzar-la, sintetizar-la, comprendre-la, en definitiva, realitzar una tasca més enllà de contestar preguntes concretes o copiar i enganxar el que trobin en qualsevol buscador d'internet.

Una WebQuest segueix una estructura molt definida: en primer lloc, una introducció a la tasca que els alumnes han de realitzar, on els alumnes troben els objectius que han d'assolir i el que s'espera d'ells en la realització de la WebQuest. Aquesta introducció servirà per atraure als alumnes i despertar el seu interès.
En segon lloc, trobem la tasca en si mateixa, on es realitza una descripció clara i concisa sobre el resultat final de les activitats d'aprenentatge.
Després trobem el procés, que consisteix en la descripció dels passos que hauran de seguir els alumnes per a desenvolupar la tasca. Aquí s'inclouen els recursos online i offline que s’utlitzaran en cada pas.
A continuació, l’alumne trobarà l’apartat corresponent a l’avaluació, on s’especificarà de manera concreta i clara com serà avaluat. Si és possible, sempre s’inclourà la rúbrica d’avaluació en el cas que s’utilitzi aquest mètode.
I finalment a l’apartat de conclusions s’inclouran frases que resumeixin el que els alumnes han après, o reflexions que motivin als alumnes a seguir investigant.
De manera adicional, cal fer referències als materials, documents, imatges, i tots aquells recursos que s’han utilitzat per a la construcció de la WebQuest.

Com a futures educadores socials, ens sembla un recurs molt interessant per a treballar amb col·lectius extraescolars, però també per ajudar als mestres a educar per la pau als nostres nens i nenes.

Cercant a la plana web www.webquest.es hem trobat dos WebQuest força interessants.

El primer es diu "La esperanza de la Paz". En aquest, es tracta que els alumnes treballin els valors antibèlics en motiu del Dia internacional per la Pau.

El segon es diu "Memoria en la Tercera Edad" i va destinat a gent gran. Es tracta d'una tasca per a que treballin la memòria mitjançant la realització de senzills exercicis i operacions mentals.

Animem a tots els treballadors socials a preparar WebQuest per a diferents col·lectius, perquè pot ser una bona manera d'acostar a la gent als recursos informàtics!


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada